1. Bilişim Okur-Yazarlığı
1.1. BİT’in Günlük Yaşamdaki
Önemi
Bilişim teknolojilerinin hayatımızın
her alanını kapsama alanı
içine aldığı ve
özgürleştirmekle birlikte zaman zaman da özgürlüğünüzü kısıtladığı
herkesin malumudur.
Çamaşır, bulaşık
makinasından tutun da cep
telefonları, asansörler vb.
aklınıza gelecek her türlü
elektronik eşyanın Bilişim
Sektörü ile de bir
akrabalığı bulunmaktadır. Bilişim teknolojilerini donanım,
yazılım, ekipmanlar, ve de hizmetler olarak kategorilere ayırmak mümkündür. Bu
kategorilerden birinin ya da bir kaçının günümüzde hayatımızın bir parçasında
yer aldığını görmekteyiz. Özellikle internetin yaygınlaşması ve bilgi ile insan
arasında sadece birkaç tuşun bulunması, bilginin kısa sürede yayılmasını ve
çoğalmasını sağlamaktadır.
Özellikle çocukların bilişim
teknolojilerine olan ilgisi eğitim sektöründe de bu teknolojiyi yaygın bir
şekilde kullanılmasını sağlamaktadır. Bilişim teknolojilerinin en önemli
parçası olan bilgisayarın hayatın her safhasında yer alması, çocukların da
eğitim hayatında bilgisayarı etkin bir şekilde kullanmasını sağlamıştır.
Bilgisayar; kalem, defter
gibi eğitim meteryallerinin en önemli parçası olmuştur. Her çocuğun bilgisayarı
kullanmada temel olarak aşağıdaki yeteneklere sahip olması eğitimin sürekliliği
açısından önemli bir yere sahiptir. Şimdi bu yetenekleri sırasıyla görelim.
Temel Beceriler
• Monitörü açıp kapayabilir,
iyi g örüntü için ayarlayabilir.
• Güç kablosu takılı mı, güç
kaynağı çalışıyor mu kontrol edebilir.
• Fare kullanabilir
• Yazıcısının ayarlarını
yapıp kullanabilir
• Tarayıcısının ayarlarını
yapıp kullanabilir
• Bilgisayarın çevresel
aygıtlarını söküp yeniden takabilir.
• Yapmak istediği iş için
hangi uygulamanın gerekli olduğunu seçebilir
• Kendisi için gerekli
donanımı seçip alabilir
• Disket, CD, DVD, usbdisk,
usbmemory gibi değişik veri saklama ortamlarını kullanabilir
• Gerekli uygulamayı
kullanıp CD/DVD yazdırabilir
• Bilgisayar teknolojisi
kullanılan diğer teknolojileri de kullanabilir, bilgisayarı ile bunların iletişimini
sağlayabilir (cep telefonu, PDA, dijital fotoğraf makinesi, vb.)
Masaüstü becerileri
• Yazılım kurmayı/güncellemeyi/kaldırmayı
bilir
• Masaüstü ortamının ne olduğunu,
neler yapabileceğini, nasıl özelleştirebileceğini bilir. (duvar kağıdı, saat
ayarı, ses ayarı, renkler ve çözünürlük, tema, simgeler, vb.)
• Dosyalarını yönetebilir.
– Yeni dosya/dizin oluşturabilir.
– Masaüstünün kopyala/yapıştır/kes
özelliklerini kullanabilir
– Dosya/dizin silebilir
• Verilerini değişik
ortamlara aktarabilir, saklayabilir, yedekleyebilir.
• Bir uygulamadan nasıl çıkacağını
bilir
• Arşivlemeyi, sıkıştırmayı
ve açmayı bilir
• Yardım dosyalarının varlığını
bilir, yazılımlar ile ilgili sorun yaşadığında yardım dosyalarını okuyabilir
• Disk/disket biçimlendirmeyi
bilir
• Ağ üzerinden dosya paylaşımını
kullanabilir
• Çoklu ortam
teknolojilerini kullanabilir (ses, video, grafik, radyo/TV, vb.)
Kişisel bilgi yönetimi ve
ofis uygulamaları becerileri
• Kelime işlemci, sunumcu,
hesap çizelgesi, vb. ofis yazılımlarını kullanabilir.
• Kişisel bilgi yönetimi için
ajanda, adres defteri, vb. yazılımları kullanabilir.
Internet becerileri
• İnternete nasıl bağlanacağını
bilir
• Web tarayıcı kullanabilir,
web sayfalarında gezinebilir, arama motorlarını kullanabilir
• E-posta kullanabilir
• İnterneti sadece
bilgi/eğlence için değil hayatı kolaylaştırmak için kullanır (bankalar, yemek
sepeti ;))
• Bazı uygulamalar için
eklenti (plug-in) gerektiğinde onları kurabilir
• İnternetten dosya
indirebilir
• Başka bir bilgisayara
bağlanıp kullanabilir
• Dosya paylaşımı
yazılımlarını kullanabilir
• Görsel hazırlayıcılar ile
kendi web sayfasını hazırlayabilir ve düzenleyebilir
1.1.1. BİT’in Önemi
Bütün dünyada teknolojinin gelişmesi
ile birlikte eğitim alanındaki çalışma koşulları da değişmektedir. Eğiticiler
bilgi teknolojisinin getirdiği avantajlardan en iyi şekilde yararlanmak
istemektedirler. Eğitim alanındaki en son yenilikler bilişim teknolojisi ile
daha kolay izlenerek uygulanabilmektedir. Yeni eğitim yöntemlerine, değişik
yaklaşımlara ve eğitim ile ilgili farklı araştırma sonuçları gibi bilgilere
daha kolay ulaşılabilmektedir.
1.1.2. BİT’in Kullanıldığı Alanlar
Bilgisayarın kullanıldığı başlıca
alanlar şunlardır:
- Ticari alanda; müşteri ve
stok takibi ile muhasebe işlemlerinde,
- Eğitimde; bilgiye daha
kolay ulaşmak için bilgi bankası denilen eğitici öğretici CD-ROM ve eğitim
programlarının kullanımında,
- Bankacılıkta; para takibi
ve transferi ile buna bağlı olan müşteri hizmetlerinde,
- Tıpta; teşhisi kolaylaştırmak
için araştırma, anket ve analizlerde,
- Matematik, fizik, kimya ve
biyolojide; her türlü araştırma çalışmalarında,
- Sosyal bilim dallarında;
gözlemler sonucu elde edilen bilgilerin değerlendirilmesinde,
- Haritacılık ve mimarlıkta;
yüksek kaliteli çizimlerde,
- Sanatta; animasyon (çizgi
film) çalışmalarında, film montaj ve efektlerinde, beste çalışmalarında,
- Yazılı ve görsel medyada;
basım ve yayının her alanında,
- Evlerde; iletişim ve bilgi
alışverişinde başlıca vazgeçilmezlerdendir.
1.1.3. BİT Kullanırken
Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Ana sınıfındaki çocuklardan
tutun da huzurevindeki yaşlılara, çalışma hayatında olan veya olmayan herkesin
her gün bir şekilde karşılaştığı, internetten ve internet güvenliğinden söz
etmek istiyoruz.
Internet alt yapısının
dünyada olduğu gibi; ülkemizde hızla gelişiyor olması, kullanıcıların birçok işlemini Internet
üzerinden yapması ile sonuçlanıyor.
Wirelless teknolojisinin de
etkisi ile giderek hızlanan bu
eğilim aynı zamanda;
virus, backdor vb. nin de etkisi ile önemli bir risk altındadır.
Internet üzerinden yapılan
bütün işlemler üzerindeki riskleri en aza indirgemek de yine yazılım
firmalarına kalıyor.
Ancak; asıl sorun;
anti virüs programlarının da engellenmesi durumunda gündeme geliyor.
Sonuçları
düşünüldüğünde; internet güvenliğinin
sağlanması veya internet
güvenliği konusunda gündeme gelecek tehlikelerin
en aza indirilmesi
konusunda daha fazla çalışma
yapılması gerektiğini düşünüyoruz.
1.1.4. BİT Kullanımı ve Sağlık
Beste yapmaktan grafik çizmeye, uçak
kullanmaktan süt sağmaya, tıptan ticarete, işte, okulda, evde her yerde
kullandığımız bilgisayarların bize sunduğu yararları saymakla bitiremeyiz.
Ancak
bilgisayarların, bilinçsizce ve uzun süre kullanıldığı zaman sağlık sorunlarına
neden olabildiği de bir gerçek. Bu sağlık sorunları kimilerinde ellerde,
bileklerde, kollarda, omuzlarda, boyunda ve sırtta ağrı, tutulma veya
kasılmayla kendini gösterirken, kimilerinde halsizlik, isteksizlik ve görme
bozuklukları olarak ortaya çıkabiliyor.
Birçok
kişi bilgisayar başında iken, nasıl oturduğunu çoktan unutmuş, sırt öne
eğilmiş, eller klavye ya da fare üstünde, gözleri ekrana kilitlenmiş vaziyette
zamanın ne kadar hızlı geçtiğinden habersizdir. Ancak bilgisayar başından
kalktıklarında; gözlerinde yanma, boyun kaslarında ağrı ve sertleşme, elde
uyuşukluk, yorgunluk gibi şikâyetlerden söz etmeye başlarlar.
Yanlış
bilgisayar kullanımından kaynaklanan sağlık sorunlarından etkilenmek
istemiyorsanız, bilgisayar kullanırken dikkat etmeniz gereken bazı kurallar
var:
Bilgisayar
satın alırken işlemcisinin, RAM’inin kapasitesinin veya çoklu ortam
özelliklerinin yanında bilgisayar monitörünün ne kadar radyasyon yaydığı,
klavye ve faresinin ergonomik olup olmadığı gibi konulara da dikkat edin.
Bilgisayarın
bulunduğu mekânın havasının mutlaka belli aralıklarla nemlendirilmesini
sağlayın.
İşyerinde,
okulda veya evde bulunan bilgisayarı ortaklaşa kullanırken her oturduğunuzda
çalışma ortamını ihtiyaçlarınıza göre ayarlayın.
Sık
kullandığınız kâğıtları, kitapları veya diğer araç gereçleri kolayca
uzanabileceğiniz mesafelerde tutun.
Ortamın
ve ekranın tozunun ıslak bezle sık sık alınması ekrandaki görüntünün
netleşmesini sağlar.
Ayarlanabilir
sandalye kullanın: Çalışma sandalyesi satın alırken yükseklik ile sırtlığının
ayarlanabilir olup olmadığına dikkat edin. Sandalyenin yanlarda kolları
dinlendirebilecek yerlerinin olması ve sırtlığının dik olması çalışma sırasında
sizi rahat ettirir. Sandalyeye oturduğunuz zaman başınızın dik, sırtınız
destekli, kollarınız rahat, gözleriniz ekranın tam karşısında olsun. Ekrana
olan uzaklığınızın 50-70 cm arasında olmasına özen gösterin.
Yüksek
masalar çalışmak için uygun değildir. Oturulan masanın yüksek olmaması,
omuzların yüksekte kalmaması gerekir. Omuzlar ne aşağı inmeli ne de yukarı
çıkmalıdır.
Işık
yansımalarından korunun. Oda aydınlatması için gündüzleri gün ışığı kullanın.
Akşamları ise lambanın ışık şiddetinin normalden yarı yarıya daha az olmasını
sağlayarak ışık yansımalarını aza indirmeye çalışın. Monitörünüzü yan tarafı
pencereye bakacak biçimde yerleştirerek pencereden gelen ışık yansımalarından
korunun.
Ekran
koruyucu kullanın. Toprak hattı olan ekran koruyucular bilgisayarın elektrik
yükünün azaltılmasını sağlar.
Ergonomik
fare ve klavye kullanın. Fare olabildiğince vücuda yakın tutularak omuz, el
bileği ve dirsekteki gerilimin azaltılması sağlanmalı. Fare ve klavye kolların
rahatlıkla ulaşabileceği bir uzaklıkta ve yükseklikte olmalı.
Belge
tutucu kullanın. Eğer işiniz gereği kâğıt ortamındaki bilgileri bilgisayara
aktarmanız gerekiyorsa, okunacak belgeler bilgisayar ekranına oldukça yakın ve
göze ekranla eşit uzaklıkta olmalı; bunu sağlamak için belge tutucu
kullanabilirsiniz.
Uzun
süre hareketsiz kalmayın. Uzun süre hareketsiz oturmak rahatsızlık ve kas
yorulmasına yol açabileceği için, çalışırken küçük molalar verilip esneme
egzersizleri yapılmalıdır. Bilgisayarda uzun süre çalışacaksanız en azından
saatte bir, mümkünse daha da sık olarak kısa molalar verin.
Monitörünüze
bakarken gözlerinizi kırpmayı unutmayın: Aslında göz kırpmak düşünmeksizin,
kendiliğinden yaptığımız bir eylemdir. Ancak insanlar normal şartlarda
bilgisayar kullanırken daha az göz kırpar. Bu durum gözler için zararlıdır. Göz
kırpmak, gözlerinizi doğal olarak koruyup nemlendirir ve göz kuruluğunun
önlenmesine yardımcı olur. Her 20 dakikada bir önünüzdeki ekrana bakmaktan
vazgeçip yaklaşık 5-6 metre uzaklıktaki bir nesneye bakarak göz kaslarınızın
gevşemesini sağlayın.
Dizüstü
bilgisayarları masa başına oturmadan uzun süreli kullanmayın. Yatak gibi rahat
mekânlarda dizüstü bilgisayarla çalışırken, ister istemez öne doğru eğiliriz ya
da bilgisayarı kucağımıza alırız. Bu tür uzun süreli kullanımlar duruş
bozukluğu, omuz, boyun ve bel kaslarının zorlanması ile şiddetli ağrılar duyulmasına
neden olabilir. Bu riski azaltmak için, dizlerinizin üstüne koyduğunuz
bilgisayarın ekranını yükseltmek için bacaklarınızın üzerine mutlaka bir destek
(kalın bir kitap gibi) koyun.
Bilgisayar
ve monitörlerinin yaydığı elektromanyetik dalgalardan kendinizi koruyun.
Elektromanyetik alanlar ekranın ön kısmında en az düzeyde iken, yanlarında,
üstünde ve arkasında fazladır. Birden çok bilgisayarın bulunduğu ortamlarda
bilgisayarın yanında ve arkasında 120 cm’den daha az mesafede kimse
çalışmamalıdır.
1.1.5.
Ergonomi
Ergonomiye kısaca "fiziksel çevrenin insana
uyumlaştırılması süreci" diyebiliriz. Günümüz endüstri
çağında makine-insan arasındaki artan ilişkiler, insana uyumlu çevre, eşya,
makine, ofis vs. gibi fiziksel çevre birimlerinin yaratılması çabalarını
zorunlu kılıyor. Öyle ki artık sadece fiziksel çevrenin ergonomisinden değil,
doğrudan insanın zihnine seslenen bilgisayar yazılımları, Internet, web dizaynı
vs. gibi öğelerin de insana uyumundan (Zihinsel algılama, kolay kontrol
edebilme ve yönlendirebilme açısından) bahsedebiliyoruz.
Bu anlamda ergonomi, birçok bilimsel
disiplinin ortak çalışma alanı olan (Başta mühendislik, mimarlık, tıp,
fizyoloji, anatomi, psikoloji, sosyoloji olmak üzere) bir yaklaşımlar
bütünüdür. Tüm bu bilimsel disiplinler ortaklaşa bir insana uyumlaştırılmış
ideal makine-çevre sisteminin arayışı içindedirler. Elbette ki bu arayışın
temel amacı, sadece insanın kendisiyle barışık uyumlu bir çevrede yaşaması
değil, en önemli üretim faktörü olan insan gücünün (ya da işgücünün) rahat,
kolay ve sağlıklı bir şekilde üretim ve ekonomik faaliyetlerini
sürdürebilmesini sağlayan makine, teçhizat, ofis, fabrika düzeni vs.nin
yaratılması isteğidir.
Çünkü bilinmektedir ki, insanın
verimli çalışması, en iyiyi üretmesi ve ekonomik faaliyetlere en etkin şekilde
katılabilmesi, bu ideal uyumun yakalanabilmesine bağlıdır.
1.2.
BİT’in Sosyal ve Kültürel Katkıları
Bilgi
teknolojilerinin hızlı gelişmesiyle bütün dünyayı saran bir iletişim ağı
kurulmuştur, bu küresel iletişim ağı bilimsel araştırmaların, üretkenliğin,
kültürel değişmelerin, global ticaretin ve global eğitimin ana bilgi kaynağı
olmuştur. Bu ağ dünyada yaşayan tüm insanlar arasında yazılı, sözlü ve
görüntülü iletişim kurmak için küresel bir merkez oluşturmaktadır.
Bilişim
teknolojileri ve üretim teknolojileri hızla gelişip, değişiyorken artan
acımasız rekabet ortamı insanların yaşama dair beklentilerini, taleplerini de
değiştirmektedir. Gelişen ve değişen tüm şartlar incelendiğinde bu küresel
hareketlerin kendi anayasalarını, temel ilke ve prensiplerini uygulamaları
sonucunda dünyada büyümenin, serbestleşmenin ve şeffaflaşmanın artacağı kabul
edilmektedir.
Devletlerin
yönetiminden sosyal yaşam kadar bütün alanlarında bu gelişmeden etkilenmediğini
söylemek mümkün değildir. Bilişim teknolojileri yaşantımızın her santimi için
yenilikler getirmiş olmasına rağmen toplumların belki de en hayati işlevi olan
eğitim alanında kullanılmaları son derece sınırlıdır.
Bilişim
teknolojilerinin, bireysel ve toplumsal yaşamın hemen hemen tüm boyutlarını
etkilediğini söylemek günümüzde bir sav olmaktan çıkmış ve genel geçer bir
görüş haline gelmiştir. Söz konusu etkileri genel olarak bir taraftan olumlu
etkiler ve olumsuz etkiler, diğer taraftan doğrudan etkiler ve dolaylı etkiler
olarak sınıflamaya çalışmak olanaklıdır. Olumlu etkilerin, ağırlıklı olarak
doğrudan gözlenebilir ve ekonomik olarak hesaplanabilir olmaları nedeni ile
sınıflanmaları ve tartışılmalarının çok daha kolay olmasına karşın, olumsuz
etkiler için net bir sınıflama ve tartışma yapabilmek çok kolay değildir.
Bunun temel
nedeni, olumsuz etkilerin ağırlıklı olarak sosyal, kültürel ve dolaylı olmaları
ve bu nedenle üzerlerinde daha öznel değerlendirmelerin yapılabiliyor
olmasıdır. Örneğin Facebook hizmete gireli çok uzun bir süre geçmemesine rağmen
şikâyetler çok fazla artmıştır. İyi niyetle, insanların eski dostlarını
bulmalarına yardımcı olmak amacıyla hizmete sunulan Facebook, kısa bir sürede
tehdit aracı halini almaya başlamıştır. Bu en güncel uygulamalardan sadece
biridir.
1.2.1.
Bilgi Toplumu
Geçmişten günümüze toplumların gücü
farklı kaynaklara dayanmıştır. Özellikle sanayi toplumu kavramı sanayileşmeye
bağlı üretimi temel almış ve bunun çerçevesinde uzun yıllar varlığını
sürdürmüştür. Sanayi toplumundan sonraki süreçte ise temel üretim ve güç faktörü bilgi olmuş bu bağlamda
bilgi toplumu olmak önemini giderek artırmıştır.
Bilgi toplumunun farklı yaklaşımlara
sahiptir. Öncelikle bilgi toplumu; yakın çağa damga vuran bilgi patlaması
sonucu temel üretim faktörünün bilgi olduğu, bilginin işlenmesinde ve
depolanmasında da bilgisayar ve iletişim teknolojilerini baz alan bir toplum
yapısıdır. Ayrıca bir ülkedeki bilgi toplumu değerlendirmesi o ülkedeki Gayri
Safi Milli Hasılanın kaçta kaçının bilgi sektörüyle doğrudan ya da dolaylı
ilişkisine bakılarak yapılabilir.
Türkiye de dünyadaki bilgi toplumu ile
ilgili atılan adımları ve bu yöndeki çabaları takip etmiş böylece T.C Kalkınma
Bakanlığı ile bilgi toplumu gerekliliklerini yerine getirme amacıyla “bilgi
toplumu stratejisi geliştirmiştir. Böylece çeşitli raporlar ve araştırmalar
ortaya çıkmış ayrıca bilgi toplumunun unsurları ile daha verimli çalışmalar gerçekleşmesi
sağlanmıştır.
1.2.2.
Dijital Vatandaşlık (e-devlet, banka uygulamaları vb.)
Bir toplumu oluşturan bireylerin yani
vatandaşların, ait oldukları toplumdaki vatandaşlık sorumluluklarını yerine
getirme, hak ve fırsatlarını kullanma ve günlük yaşamlarını devam ettirme
dijital vatandaşlık kavramını ortaya çıkarmıştır. Dijital vatandaşlık en genel
kapsamda teknoloji kullanımına ilişkin davranış normları olarak
tanımlanmaktadır. Dijital vatandaşlık teknolojiyi kullanırken etik ve uygun
davranışlarda bulunma ve bu konuda bilgilenmeyi içermektedir.
Buna göre dijital vatandaşı şöyle
tanımlayabiliriz.
Bilgi ve iletişim
kaynaklarını kullanırken eleştirebilen,
Çevrimiçi yapılan
davranışların etik sonuçlarını bilen,
Ahlaki olarak
çevrimiçi kararlar alabilen,
Teknolojiyi kötüye
kullanmayarak başkalarına zarar vermeyen,
Sanal dünyada
iletişim kurarken ve işbirliği yaparken doğru davranışı teşvik eden
vatandaştır.
Dijital Vatandaşlık Eğitimi Neden
gereklidir?
Teknoloji geliştikçe,kullanımı ile ilgili sorunlar
giderek ve katlanarak artmaktadır. Bu nedenle teknolojik davranış ya da
teknolojik vatandaşlık ile ilgili davranışların, değerlerin, etik kuralların ve
bilincin oluşturulmasının gerekliliği açıktır.
Türkiye’de teknolojinin hayatın her alanında
kullanılmasının getirdiği en önemli sorunlardan biri teknolojinin yerinde, hak
ve sorumluluklar doğrultusunda etik bir biçimde kullanılmamasıdır. Örneğin,
kameralı cep telefonları ile öğrencilerin, ders içi ve ders dışında etik
olmayan görüntüler çekmeleri ve internet aracılığıyla bunları yaymaları Türk
basınında yer alan önemli konulardan birini oluşturmuştur.
Ülkemizde teknoloji kullanımı ile ilgili
sorunlar gün geçtikçe artmakta ancak çözüme yönelik programlar geliştirilerek
uygulanması yapılmamaktadır.
Örneğin:
Ders sırasında cep telefonu kullanımı,
Yasal olmayan yollardan eser hırsızlığı
(örneğin yasa dışı müzik ve kitap indirme),
Öğrencilerin bilgisayar ve interneti ders
sırasında oyun amacıyla kullanmaları
Dijital Vatandaşlığın Boyutları
nelerdir?
Dijital vatandaşlık ve teknoloji kullanımı
konularında, suiistimal ve kötüye kullanım karmaşıklığını anlamanın bir yolu
olarak, dijital vatandaşlık davranışı oluşturan dokuz genel alan
belirlenmiştir. Bunlar:
Dijital erişim: Üretken vatandaşlar
olmak için, eşit olarak teknolojik imkanlaradijital erişim sağlanması anlamına
gelir. Örneğin, cinsiyet, ırk,
yaş, etnik kimlik, fiziksel ve zihinsel farklılıklara aldırış etmeden
elektronik topluma tam katılımın sağlanmasıdır.
Dijital ticaret: Elektronik ortamlarda
satma ve satın alma işlemlerini yapacak yeterliliğe sahip olma anlamına gelir.
Dijital iletişim: İletişim biçimlerinin
değişikliğe uğrayarak elektronik araçlar vasıtasıyla da yapıldığının farkında
olmadır. Örneğin, e-posta, cep
telefonu, anlık mesajlaşmateknolojisi kullanıcıların iletişim yolunu
değiştirmiştir.
Dijital okuryazarlık:
Öğrenme
– öğretme sürecinin artık teknoloji kullanılarak da gerçekleştirildiğinin
farkında olmadır.
Dijital etik: Sanal dünyada
gösterilen davranışın ya da işin elektronik standardının da olduğunun farkında
olmadır. Örneğin, siber zorbalık,
sanal küfürleşme, sexting (mobil küfürleşme) gibi birçok olumsuz kavram sunan
dijital dünya, her bireyin bilinçli bir internet kullanıcısı olması
gerekliliğini kaçınılmaz hale gelmiştir.
Dijital kanun: Sanal dünyada yapılan
işlerin elektronik sorumluluğunun olduğu ve kanunlarla yaptırım altına alındığı
anlamına gelir. Örneğin,ülkemizdebazı
hizmetlerin (çocuk pornografisi, yasadışı organ ve uyuşturucu satışı, intihara
meyilli hale getiren web siteleri ve kumar gibi faaliyetleri içerenler) sanal
dünyada yapılması kanunen yasaktır.
Dijital
haklar/sorumluluklar: Herkesin sanal dünyada kendini özgürce ifade edebilecek
haklara sahip olduğu ve bununda yasaklanamayacağı anlamına gelir. Örneğin, sanal
ortamda formlarda görüş bildirme, grup oluşturma, tartışma ortamlarına katılma
vb. temel haklar kısıtlanamaz
Dijital sağlık: Dijital dünyada hem
fiziksel, hem ruhsal hem de psikolojik yönden sağlığı direk ya da dolaylı
olarak etkileyecek etmenlerin bulunduğunun farkında olmadır.Örneğin, göz sağlığı,
tekrarlayan stres sendromu, a-sosyal yaşam, içe kapanıklık ve fiziksel
bozukluklar (bel ve sırt ağrıları) yeni teknolojik dünyada ele alınması gereken
konulardır
Dijital güvenlik: Bireyin sanal ortamda
kendi güvenliğini sağlayacak önlemleri alması demektir. Örneğin,
başkalarının bilgilerini izinsiz kullanma, solucan, virüs veya truva atı
oluşturma, spamgönderme, birilerinin bilgilerini veya mallarını çalma vb.
faaliyetlerin farkına vararak gereken güvenlik tedbirlerinin alınması( virüs
programları, filtreleme programları vb.)
Tüm bu bilgilere göre, aşağıdaki tabloda
belirtilen özelliklere göre, klasik devlet ile dijital devlet arasındaki
farkları da belirleyebiliriz.
1.3. BİT’in Temel Kavramları
Bilgisayar (computer), uzun ve çok karmaşık hesapları bile
büyük bir hızla yapabilen, mantıksal (lojik) bağlantılara dayalı karar verip
işlem yürüten makinadır. Kısacası bilgisayar, bilgi işleyen elektronik bir
makinadır.
Yukarıda verilen tanıma göre bir bilgisayarın temel
elemanlarını donanım, yazılım ve işletim sistemi olarak belirleyebiliriz. Şimdi
bunları tanımlayalım.
Donanım: Verilen bir işlemi yapabilecek, işleyebilecek
gerektiğinde saklayabilecek bir ortamın oluşması için gerekli olan bütün elektronik
parçalardır. Bilgisayarı oluşturan temel parçaları şöyle sıralayabiliriz.
İşlemci, Anakart, Ram, Kasa, Sabit Disk, Floppy Disk, Cd Rom, Ekran Kartı, Ses
Kartı, Klavye, Fare, Monitör, Ethernet Kartı, Hoperlör ve Mikrofondur. Bunları
kasanın içinde bulunup bulunmadıklarına göre dahili parçalar ve harici parçalar
olmak üzere ikiye ayırabiliriz. Dahili parçalara örnek; anakart, işlemci, ram
v.b.’dir. Harici parçalara örnek ise, klavye, fare, monitör v.b.’dir. Bunlarla
ilgili ayrıntılı bilgileri daha sonra vereceğiz.
Yazılım: Bilgisayarın donanımı istenilen bir amaç için
harekete geçirecek, ona yapması gerektiği şeyleri komutla bildirecek, çıkan
sonuçların nereye aktarılacağını bildirecek bir programa ihtiyaç vardır. Belli
bir amaç için yazılan ve içerisinde bir ya da birden fazla komut, fonksiyon
barındıran bütün programlara yazılım denir. Yazılım programları yapılan işlere
göre isim alırlar. Muhasebe programları, öğrenci takip programı, ofis
programları bunlara en iyi örneklerdir.
İşletim Sistemi: Yazılım ile donanım arasında iletişimi
sağlayan, yazılımın ihtiyaç duyduğu donanımları istenildiğinde çalıştıran,
giriş çıkış işlemlerini yöneten ve bunları mikroişlemciye bildiren yazılımlara
denir. Günümüzde en fazla kullanılan işletim sistemi Microsoft tarafından
üretilen Windows İşletim Sistemleridir.
1.3.1. BİT’in Ürünleri
Yukarıda tanımları verilen donanım, yazılım
ve işletim sistemi bilgisayarın temel kavramlarını oluşturmaktadır. Bu
kavramların altında listelenen elemanlar ise ürünleri oluşturmaktadır.
Bu ürünleri şöyle sıralayabiliriz.
Donanım Ürünleri: Genellikle bilgisayarın
iskeletini oluşturur. Temel elemanları kasa, klavye, fare ve ekran olarak
isimlendirilir.
Yazılım Ürünleri: Bilgisayarların kullanım
amaçlarına göre üzerinde yüklü bulunan yazılımlardır. Muhasebe yazılımı, bordro
yazılımı, borsa yazılımı, hastane yazılımı bunlara örnektir.
İşletim Sistemleri: Bilgisayarların kullanım
amaçlarına göre çalışmasını sağlayan, donanım ile yazılım arasındaki ilişkiyi
düzenleyen programlardır. Genelllikle Windows yazılımları kullanılır. Windows
XP, Windows 7 işletim sistemlerine verilen örneklerdendir.
1.3.2. BİT Çeşitleri
Bilgisayarlar; günümüzde
birçok sahada kullanılmakta, insanların ve şirketlerin ihtiyaçlarını karşılama
konusunda her türlü görevi yerine getirmektedir. Kullanım sahaları gün geçtikçe
yaygınlaşmakta, ev kullanıcılarından tutun büyük firmaların vazgeçilmez bir
parçası olmuştur. Bilgisayarlar, onu kullanan kişilerin sayısı ya da kullanılan
bilgisayarların sayısı bakımından ikiye ayrılmaktadır. Bunları kişisel
bilgisayarlar ve ağ bilgisayarları olarak isimlendirebiliriz. Şimdi bunların
tanımlarını yapalım.
Kişisel Bilgisayarlar
PC (personel computer
- kişisel bilgisayar) olarak da bilinmektedir. Günümüzde en çok kullanılan ve
en fazla pazarlama payına sahip olan türdür. Kullanım alanı oldukça geniştir.
Ev, ofis uygulamaları, multimedya bileşimli uygulamalar, iş istasyonu, internet
erişimi, eğlence, yazılım geliştirme, tasarım, mühendislik, veri tabanı
kullanımı, web uygulamaları gibi birçok alanda kullanılmaktadır. İçerdiği
bileşenlere göre maliyetleri 300-1000$ arasında değişiklik göstermektedir. Ev
kullanıcıları için üretilen bu bilgisayarlarda, genellikle, Windows XP, Windows
7, Windows Vista, Windows 8, Pardus, OS/2, Macintosh işletim sistemleri
kullanılır.
Ağ bilgisayarlarını da kendi
arasında ikiye ayırabiliriz.
Sunucu Bilgisayarlar
Büyük kuruluşlar,
Internet servis sağlayıcıları, eğitim kurumları, büyük şirketler gibi geniş
ölçekli ağ yönetimi gerektiren sistem ile çalışan kuruluşlarda
kullanılmaktadır. Sunucu bilgisayarlar ağ yönetimi, veri erişimi ve paylaşımı,
veritabanı yönetimi ve veri tabanının paylaşımı sağlamak amacıyla oluşturulmuş güçlü
bilgisayarlardır. Bu tip bilgisayarlarda kullanılan işletim sistemleri
genellikle server olarak adlandırılmaktadır. Bu işletim sistemlerine Windows
2000, Windows 2003, Windows 2008, Windows 2012, Unix, Ubuntu, Novell Netware,
Pardus örnek olarak verilebilir.
İstemci (Client)
Bilgisayarlar
Bir ağ sistemi
içerisinde çalışacak şekilde tasarlanmış bilgisayarlardır. İstemci
bilgisayarlar kişisel bilgisayarlar kadar gelişkin bir yapıya sahip değildir.
Maliyetlerin düşük olması için, yapacakları iş genelde uygulama yazılımlarını
kullanarak veri tabanına veri yüklemek ve verileri işlemekle sınırlı
tutulmuştur. Fazla bir donanım öğesine sahip olmadıkları için çeşitleri
sınırlıdır. Genellikle veri depolamak için ana bilgisayardaki sabit diski
kullandıklarından kendi sabit diskleri yoktur. Bu tip bilgisayarlarda
kullanılan işletim sistemlerini şöyle sıralayabiliriz. Windows XP, Windows 7,
Windows 8, Pardus, Linux, OS/2 vb.
1.3.3. Donanım ve
Yazılım Teknolojiler
Bilgisayarın temel donanım birimlerini şöyle
gruplandırabiliriz.
Şimdi bu birimlere ait ürünleri ve
görevlerini açıklayalım.
Ana Donanım
Elemanları(İşlem Birimi)
Genellikle
bilgisayarın kasasının içerisinde bulunan parçalardır. Bunlara ana kart,
işlemci, ekran kartı, ram, rom, sabit disk gibi parçaları örnek verebiliriz.
Anakart (Mainboard)
Bunların temel görevi işlemci, RAM, harddisk, ekran
kartı, modem vb. donanım bileşenleri arasındaki veri akışını düzenleyerek
işlemciden aldığı komutlar aracılığıyla verileri ilgili birimlere ulaştırmak ve
enerji gereksinimlerini sağlamaktır.
Merkezi İşlem Birimi (CPU-
Central Processing Unit)
Ayrıca veriler üzerinde mantıksal kıyaslamalar,
aritmetiksel işlemler ve kontrol işlemlerini gerçekleştirir. Bilgisayar
üzerindeki tüm parçaların iletişimi işlemci üzerinden gerçekleşir. Bu nedenle
bilgisayarın beyni olarak da tanımlanır.
İşlemcinin performansını, sahip olduğu çekirdek yapısı
ve saat çarpanı (kaldırabildiği elektrik akımı) sonucu elde edilen frekans değeri
belirler. Ana kartta işlemciye ait özel bir yuva bulunur.
Bios (Basic Input - Output
System)
Bilgisayarın çalışması için gereken temel işletim
sistemine bios denmektedir. Bilgisayarın açılış sırasında yapılması gereken tüm
işlemleri denetleyen, ayarlamaları yapan parçadır. Günümüzde en çok soket
tipli çift çekirdekli işlemciler kullanılmaktadır.
Ekran
Kartı
Çevre Donanım
Elemanları
Bilgisayara veri giriş ve çıkışını
sağlayan elemanlardır. Modem, yazıcı, ses kartı, fare, cdrom gibi parçaları
örnek olarak verebiliriz.
Ses Kartı
Ağ Kartı
(NIC-Network Interface Card)
Modem
Giriş Birimleri
Bilgisayarlara veri girişi yapmak
için kullanılan parçalara giriş birimleri denmektedir. Klavye, fare, mikrofon,
kamera, cd / dvd sürücü, tarayıcı, barkod okuyucuları örnek olarak
verilebilmektedir.
Klavye
(Keyboard)
Klavyelerde kullanılan dilin
özelliğine göre üzerindeki tuşların sayısı ve yerleri değişmektedir. Türkiye’de
kullanılan klavyeler genellikle 101 veya 102 tuşlu olup Q veya F tipi olmak
üzere iki çeşittir.
Hard Disk (HDD – Sabit Disk)
Flash Memory (Flash Bellek)
Flash bellek üzerine
verilerin yazılması, RAM modüllerinin kullandığı yöntem yardımıyla gerçekleşir.
Flash belleklerin yapısı mekanik değildir; elektroniktir. İçerisinde hareket eden bir parça yoktur. Bu özelliklerinden dolayı bu tarz bellekler "solid-state" olarak, yani "durağan" olarak adlandırılırlar. Hareket eden parça olmamasından dolayı hassasiyet değerleri yüksek değildir ve özellikle mobil alanda kullanımları çok yaygındır. MP3 Player'larda, cep telefonlarında, el bilgisayarlarında, dijital fotoğraf makinalarında ve dijital görüntü aygıtlarında yaygınca kullanılırlar.
Flash belleklerin yapısı mekanik değildir; elektroniktir. İçerisinde hareket eden bir parça yoktur. Bu özelliklerinden dolayı bu tarz bellekler "solid-state" olarak, yani "durağan" olarak adlandırılırlar. Hareket eden parça olmamasından dolayı hassasiyet değerleri yüksek değildir ve özellikle mobil alanda kullanımları çok yaygındır. MP3 Player'larda, cep telefonlarında, el bilgisayarlarında, dijital fotoğraf makinalarında ve dijital görüntü aygıtlarında yaygınca kullanılırlar.
DVD Sürücü
Tarayıcı
(Scanner)
Çıkış Birimleri
Klavye, fare , dokunmatik ekran gibi
giriş birimleri aracılığı ile bilgisayarlara girilen verilerin işlenerek
kullanıcılara sonuç olarak iletilmesi sağlayan parçalardır. Ekran, yazıcı
(printer), kulaklık, hoparlör gibi parçalar çıkış birimi olarak
kullanılmaktadır.
Hem giriş hem de çıkış birimi olarak kullanılmaktadır.
Giriş ve çıkış birimlerinden gelen verilerin sonuçlarının ekranda gözükmesini
ve bilgisayarla kişi
arasındaki görsel iletişimi sağlar. Bir text ekranın genişliği 80 karakter,
boyu 25 satırdır. Grafik ekranda pikseller (nokta) bulunur. Bir ekranda ne
kadar çok piksel varsa ekranın çözünürlüğü o kadar artar. 640 x 480 piksel, 800
x 600 piksel, 1024 x 768 piksel, 1280 x 1024 piksel örnek olarak verilebilir. Ekranlardan
titreşimsiz ve az radyasyonlu olanları tercih edilmelidir. Ekranların boyutu 14
inç, 15 inç, 17 inç, 19 inç ve 21 inç olarak
değişebilmektedir. Genellikle ucuz olduğu için 15 ve 17 inçlik ekranlar
kullanılmaktadır.
Yazıcı (Printer)
Nokta Vuruşlu Yazıcı (Dot Matrix): 9 iğneli ve 24 iğneli
olabilir. Şerit takılarak kullanılır. Dakikada 1-3 sayfa hızında olabilirler.
Sürekli form kağıdı veya düz kağıt kullanabilirler. Baskı kalitesi iyi
değildir.
Mürekkep Püskürtmeli Yazıcı (İnk
jet): Dakikada
1-8 sayfa basabilirler. Kartuş takılarak kullanılır. Renkli baskı yapabilirler.
Baskı kalitesi iyidir.
Lazer Yazıcı (Laser jet): Dakikada 4, 8, 12, 20 sayfa
basabilirler. Toner kullanırlar. Renkli baskı yapabilirler. Baskı kalitesi çok
iyidir.
Hoparlör
Yazılıma ait ürünler, bilgisayar ortamında
çalışan programlar olarak ortaya çıkar. Öncelikle programın tanımını yapalım.
Program: Bilgisayarın bir
işi yapması için tasarlanan komutlar zincirine denir. Elektronik aygıtların belirli bir işi
yapmasını sağlayan programların tümüne ise yazılım ismi verilir. Programlar; Sistem programları, sürücüler ve uygulama
programları olarak gruplandırılırlar. Bu programları şöyle açıklayabiliriz.
Sistem Programları: Her
program, bir işletim sistemi üzerinde çalışır. İşletim sistemi diğer
programların çalışması içim gerekli olan kaynakları ve ortamı sağlar.
Sürücüler (Driver) : İşletim sistemi ile donanım
aygıtları arasında iletişim sağlayan programlardır. Klavye ile yazılan
yazılımların algılanması için, klavyenin sürücü programı kullanılır.
Uygulamalar: İşletim sistemi
üzerinde çalışan, kullanıcıların ihtiyaç duyduğu işlevleri sağlayan programlardır.
Programlama dilleri makine
diline yakınlığına göre 3 grupta incelenir.
Düşük Seviyeli Diller: Bu
dil grubu bilgisayarın icadı ile birlikte kullanılmakta olup mikroişlemcinin
çalışma prensibine en uygun bir şekilde düzenlenmiştir. 0 ve 1 sayılarından
oluşur. Bu dilde program yazmak ve derlemek çok zordur. Ancak diğer programlama
dillerine göre en hızlı çalışan programlama dili de budur. Bu dil ile program
yazmayı kolaylaştırmak amacıyla Assembly programlama dili geliştirilmiştir.
Bütün programlama dilleri derleme ünitesi yardımı ile makine diline
dönüştürülmekte ve çalıştırılmaktadır.
Orta Seviyeli Diller: Makine
diline ait olan hızlı çalışma özelliği ile yüksek seviyeli dillere ait olan
kolay yazılım, derleme, dağıtma özelliklerini bir arada bulunduran diller, orta
seviyeli diller olarak adlandırılır. C, C++, Java bu dil gruplarındandır.
İşletim sistemleri, sürücüler, paket program uygulamaları genellikle bu dille
yazılır. Bu dil gurubunda kendini geliştirecek olan insanların makine dilini,
mikroişlemci ve çevre ünitelerinin çalışma prensiplerini bilmesi gerekir.
Yüksek Seviyeli Diller: Bu
dillerin çıkmasının temel nedeni, insanların bilgisayar programlamaya
ilgilerini artırma, program yazma becerilerini sağlama, programlama dillerine
ait zorlukları ortadan kaldırmadır. 2000 yılından sonra piyasaya sürülen .NET
teknolojisi ile insanların proje üretmeleri, yayınlamaları kolaylaştırılmış,
makine diline ait zorluklar tamamen ortadan kalkmıştır. Visual Basic, C#,
Vb.NET, Delphi, Fortran, Pascal, Cobol bu dil grubuna verilebilecek
örneklerdendir.
Programlama dillerini
yazılan ortama göre şöyle sınıflandırabiliriz.
Masaüstü Programcılığı:
Belli bir ortamda bir ya da birden fazla bilgisayar tarafından çalıştırılan,
geliştirilen, güvenlik ayarları yapılan, yedeklenebilen programlama dilleridir.
Günümüzde internetin yayılmasıyla birden fazla büro ya da kamu kuruluşu aynı
ortamdaymışlar gibi de çalışmaktadır. Bu tip sistemlerde kullanılan programlama
dillerine örnek ise, Visual Basic, C#, Delphi, Pascal, Cobol, Foltran, Java,
FoxPro, Access’dir. Programcılığın bel kemiğini oluşturmaktadır.
Web Programcılığı: Birden
fazla bilgisayarın güvenlik ya da yedekleme kaygısı olmadan belli bir amaç için
yazılımı geliştirilen, geniş platformlarda kullanılabilen programlama
dilleridir. Bu programlama dilleri sunucu bilgisayarların kullandığı işletim
sistemlerine göre isimlendirilmektedir. Windows İşletim Sistemi tabanlı
sunucular için asp, Vb.Net, C#, F# programları kullanılırken, Linux tabanlı
işletim sistemini kullanan sunucular için php, delphi.Net programları
kullanılmaktadır. Ayrıca her iki ortamda da kullanılabilen css, java, ajax,
jquery dilleri de kullanılmaktadır.
Programlama dillerini
kullanım yerlerine göre ge gruplandırabiliriz.
Ağ Programlama: Visual
Basic, C#, Delphi, Vb.Net, Pascal, C++
Internet Programlama: C#,
Vb.Net, Delphi.Net, php, asp, java
Veri tabanı Programlama:
Excel, Access, MSSql, mysql, Oracle, Foxpro, Cobol, Interbase, Firebird
Grafik Programlama: Flash,
SilverLight, Java
Çizim Programlama: AutoCad,
3dMax
1.4. BİT’ni Kullanma ve
Yönetme
Belirlenen hedefler doğrultusunda alınan
bilgisayarların etkin bir şekilde kullanılması gerekir. Bu amaçla bilgisayarı
oluşturan temel donanım parçalarının neler olduğu ve hangi görevleri yerine
getirdiği bilinmelidir. Konu ile ilgili tüm bilgileri bir önceki modülümüzde
anlatmıştık. Şimdi konunun tekrarını yapmak amacıyla aşağıdaki soruları
cevaplandıralım.
1.
Aşağıdaki tabloda verilen donanım öğelerini giriş, çıkış
veya saklama birimi cinsinden ilgili kutuları işaretleyerek sınıflandırınız.
Donanım
Öğesi
|
Giriş
Birimi
|
Çıkış
Birimi
|
Saklama
Birimi
|
Fare
|
|
|
|
Ekran
|
|
|
|
Tarayıcı
|
|
|
|
Sabit Disk
|
|
|
|
Yazıcı
|
|
|
|
Klavye
|
|
|
|
Hoparlör
|
|
|
|
CD
|
|
|
|
DVD
|
|
|
|
Disket
|
|
|
|
Flash Bellek
|
|
|
|
2.
Bilgisayar kasasının içinde bulunan kartların bozulmaları
durumunda ortaya ne tür problemler çıkabileceğini tartışınız.
3.
Bir bilgisayar almaya karar verdiğinizi düşünerek, satın
almanız gereken donanım öğelerinin bir listesini hazırlayınız.
1.4.1. Teknoloji ile Tanışalım
Bilgisayarı oluşturan temel bileşenleri daha
önceki konularımızda anlatmıştık. Hayatımızın her anında hayatın akışını
değiştiren bilgisayarın temel bileşenleri ile insan hayatı arasında çok sıkı
bir benzerlik söz konusudur. Bilgisayarın bu kadar yaygınlaşmasının temel
sebebi de, insanın kendini bilgisayarda görmesidir. Bilgisayarı, insan
anatomisinin sıkılmış, dürülmüş,
bükülmüş bir hali olarak ta tanımlayabiliriz. Aşağıdaki tabloda insan ile bilgisayar arasındaki
benzerlik gösterilmektedir. Bu tabloyu arkadaşlarınızla beraber tartışınız.
Bilgisayar
|
İnsan
|
Açıklama
|
Donanım
|
İskelet – Beden
|
|
Yazılım
|
Ruh
|
|
İşletim Sistemi
|
Kalp
|
|
Mikro İşlemci
|
Beyin
|
|
Kablolar-Elektrik
|
Damar-Kan
|
|
İnsan ile bu kadar benzerlik gösteren bilgisayarı tanıdıktan sonra temel
kullanımını ve yönetimini maddeler halinde inceleyelim.
a. Bilgisayarı çalıştırma
Güç Düğmesi
|
Daha sonra ekrana ait Power(Güç) düğmesine basılır.
Bilgisayarınızda Windows İşletim Sistemlerinden biri kurulu ise, işletim
sistemine ait masa üstü ekrana gelir.
b. Bilgisayarı düzgün şekilde kapatma
Ayrıca klavyede bulunan Windows
tuşu ile birlikte R tuşuna basılarak Çalıştır penceresi ekrana getirilir.
Burada yer alan kutucuğa shutdown /s komutu yazılır ve Tamam tuşuna basılarak
bilgisayar kapatılabilir.
c. Bilgisayarı tekrar çalıştırma
Bazen bilgisayarı kapatmadan tekrar başlatmak isteyebiliriz. Bu
tip durumları şöyle sıralayabiliriz.
Donanım parçasına ait sürücülerin yüklenmesinden sonra,
İşletim sisteminin kendisini güncellemesinden sonra,
Bilgisayara yeni bir program kurduktan sonra,
Bilgisayarın çalışmasında sorun olduğu zaman,
Virüs taramasından sonra,
bilgisayarı kapatıp açmak zorunda kalabilirsiniz. Bunun için
Başlat menüsünde yer alan Kapat butonunun yanındaki üçgen işaretine basılır.
Ekrana gelen komutlardan Yeniden başlat komutu seçilir. Bu komutu çalıştırmadan
önce bilgisayarınızda tüm programları kapatmayı unutmamalıyız.
Ayrıca klavyede yer alan ALT + F4 tuşuna basılarak bilgisayar
yeniden başlatılabilir. Ya da Çalıştır penceresine shutdown /r komutu yazılır
ve Tamam butonuna basılarak bilgisayar yeniden başlatılabilir.
Ayrıca, Kapat düğmesine basıldığında Yeniden Başlat komutu ile
birlikte başka işlemleri de gerçekleştirebiliriz. Şimdi bunları açıklayalım.
Uyku Modu
Bilgisayarınızı kapatmak yerine uyku moduna
almayı seçebilirsiniz. Bilgisayarınız uyku moduna alındığında ekran kapanır ve
genellikle bilgisayarın fanı durdurulur.
Bilgisayarın uyku modunda olduğunu göstermek için
genellikle bilgisayar kasasının dışındaki bir ışık yanıp söner veya sarıya dönüşür.
Bu işlemin tamamı yalnızca birkaç saniye sürer.
Bilgisayarın başından kalkacaksanız ve bu uzun
bir zaman alacaksa, elektrik tasarrufu yapmak amacıyla kullanılan bir
yöntemdir.
Hazırda Bekletme
Oturumunuzu kaydeder ve bilgisayarı kapatır.
Bilgisayarı açtığınızda kaldığınız yerden kullanmaya devam edebilirsiniz. Bu düğme
bilgisayarın uzun süre kullanılmayacağı durumlarda seçilir.
Bu düğme tıklandığında çalışan tüm programlar bir
süre için duraklatılarak bilgisayarın enerji tasarrufu yapması sağlanır. Bekleme
konumu bilgisayarın en az enerji tükettiği durumdur. Pil ile çalışan
bilgisayarlarda bu konum sıkça kullanılır.
Oturumu Kapatma
Oturumu kapat düğmesi bilgisayarı kapatmak amacıyla
kullanılmaz. Bu düğme sadece oturumu kapatmak veya kullanıcı değiştirmek için
kullanılır. Windows oturumunu kapattığınızda, kullandığınız tüm programlar
kapatılır, ancak bilgisayar kapatılmaz.
Kullanıcı Hesabını Değiştirmek
Bilgisayarınızda birden fazla kullanıcı hesabı
varsa Hızlı Kullanıcı Değiştirme, oturumunuzu veya programlarınızı ve
dosyalarınızı kapatmadan başka bir kişinin bilgisayarda oturum açmasını
sağlamanın kolay bir yoludur.
Kullanıcı hesabını değiştirmek için Başlat
düğmesini ve ardından Kapat düğmesinin yanındaki oku tıklatın. Kullanıcı Değiştir'i
tıklatın.
d. Bilgisayarın temel sistem bilgisi
Bilgisayarınızı açtıktan sonra, bilgisayarınıza ait donanım birimlerini, hangilerinin yüklü olduğunu, işletim sisteminizin sürümünü ve daha birçok sistem bilgilerini aşağıdaki yöntemlerden birini kullanarak öğrenebilirsiniz.
Denetim Masası İle Öğrenme
İlk önce denetim masasını açınız.
Burada yer alan Sistem sekmesine tıklayınız.
Ekrana gelen pencerede işletim sisteminin adı ve sürümü, İşlemci
ve Hafıza bilgileri, Bilgisayarınız adı, çalışma grubu bilgileri yer
almaktadır. Sol üst köşede yer alan sekmelerden Aygıt Yöneticisine basalım.
Aygıt Yöneticisine basıldığında, ekrana gelen pencerede,
bilgisayarınızda yüklü olan donanımları ve doğru çalışıp çalışmadığını
görebilirsiniz.
Bilgisayar Simgesi İle Öğrenme
Başlat menüsünden Bilgisayar sekmesine gelelim ve
farenin sağ tuşuna basalım. Ekrana gelen içerik menüsünden Özellikler komutunu
çalıştıralım.
Görüldüğü gibi, yukarıdaki pencereye ulaşmış
olduk.
e. Bilgisayar masaüstü ekranı ortamı
Bilgisayar açıldığında ekrana gelen
masaüstünde; çeşitli simgeler, Başlat menüsü düğmesi ve Görev Çubuğu yer alır.
Masaüstü, Windows 7 işletim sisteminin ana sayfası olarak kabul edilir. Kullanıcı
burada yer alan simgeler ve menüler yardımıyla yüklü bulunan bütün programlara
ulaşabilir. Masaüstünde yer alan ekran elemanlarının işlevleri aşağıdaki
gibidir.
Simgeler
|
Başlat Menüsü
|
Görev
Çubuğu
|
Başlat menüsü
Başlat menüsü bilgisayarda bulunan bütün
programlara ulaşabilmeyi sağlayan ana menüdür. Bu menü içerisinde Tüm
Programlar, Belgelerim, Bilgisayarım, En Son Kullandıklarım, Çalıştır gibi
menüler ve bunlara bağlı olarak alt menüler yer alır. Başlat menüsünde yer alan
bütün menü ve alt menülere fare yardımıyla hızlı bir şekilde ulaşılabildiği
gibi bilgisayarın her türlü ayarı yapılabilir, istenilen bütün programlar çalıştırılabilir,
kayıtlar yapılabilir.
Başlat menüsüne klavyede yer alan Windows
tuşu ile de ulaşılabilir. Ayrıca CTRL+ESC kısa yol tuşları başlat menüsünü
açmak için de kullanılır. Başlat menüsünde hareket etmek için yön tuşlarını, herhangi
bir programı çalıştırmak için ENTER tuşunu kullanabilirsiniz.
Görev Çubuğu
Çalışan programlar arasında geçiş yapmayı sağlayan,
programları hızlı başlatmak için üzerine kısa yollar eklenebilen ve açık olan
programların simgelerini gösteren araç çubuğudur.
Görev Çubuğu üzerinde; Başlat menüsü düğmesi,
çalışan programların kısa yol simgeleri, bilgisayar belleği sürekli aktif duran
programların simgeleri ile ses, dil, saat ve tarih ayarlamalarının yapılabildiği
simgeler yer alır.
Görev çubuğunda açık olan programlar arasında
hareket etmek için klavyede yer alan ALT+TAB tuşları kullanılır.
Simgeler
Bilgisayarda programlar, dosyalar, klasörler
ve çevre birimleri küçük resimlerle ifade edilir. Bu küçük resimlere simge adı
verilir. Simgeler program, dosya ve klasörlere kolayca ulaşmak amacıyla kullanılır.
Örneğin; masaüstünde yer alan Bilgisayarım simgesi bilgisayarda yer alan
sürücülere (disket, sabit disk, CD-ROM vb.)
ve sürücülerde yer alan dosya ve klasörlere ulaşmayı sağlayan simgedir.
Belgelerim simgesi ise bütün belgeleri kapsayan bir klasörü temsil etmektedir.
Masaüstünde yer alan simgeleri açmak için farenin
sol tuşu ile çift tıklamak gerekir.
İçerik Menüleri
Windows işletim sisteminde farenin sağ tuşu içerik
menülerine ulaşmak amacıyla kullanılır. Bu menülere ulaşmak için masaüstünde boş
bir alanda ya da simgeler üzerindeyken farenin sağ tuşu ile tıklamak gerekir.
Masaüstü İçerik menüsü: Bu menü masaüstünde
istenilen her türlü ayarlamayı yapmak amacıyla kullanılır. Masaüstünde farenin
sağ tuşu tıklandığında aşağıdaki menü ekrana gelir.
Masaüstü içerik menüsünde yer alan komutlar
ve işlevleri aşağıdaki gibidir:
Görünüm: Bu komut grubu altında yer alan
komutlar masaüstünde yer alan simgelerin kullanıcının isteğine göre gösterilmesi
için kullanılır. Fare göstergeci Görünüm komutu üzerine getirildiğinde ekrana
gelen alt menüden gerekli seçimler yapılarak simgeler masaüstünde değişik
özelliklerde yerleştirilir. Örneğin; Büyük Simgeler seçildiğinde masaüstünde
yer alan simgelerin boyutu büyük simgeler olarak dizilirler. Küçük Simgeler seçildiğinde
ise simgelerin boyutları küçük olarak görünür.
Sıralama Ölçütü: Bu komut grubu altında yer
alan komutlar masaüstünde yer alan simgelerin değişik özelliklerde sıralanarak
gösterilmesi için kullanılır. Fare göstergeci Sıralama Ölçütü komutu üzerine
getirildiğinde ekrana gelen alt menüden gerekli seçimler yapılarak simgeler
masaüstünde değişik özelliklerde sıralandığını görürsünüz. Örneğin; Ad seçildiğinde
simgelerin ada göre sıralandığını, Boyut seçildiğinde ise simgelerin boyuta
göre sıralandığını görürsünüz.
Yenile: Masaüstü görüntüsünün yenilenmesi
amacıyla kullanılan komuttur. Klavyede yer alan F5 fonksiyon tuşu da aynı
işlemi gerçekleştirmektedir.
- Yapıştır: Daha önce Kes ya da Kopyala komutlarıyla
panoya alınmış bir simgenin masaüstüne yapıştırılması amacıyla kullanılan
komuttur. Klavyede yer alan CTRL+P ya da SHIFT+INS tuşları da aynı işlevi
yerine getirmektedir.
- Kısa yol Yapıştır: Daha önceden kopyalanmış
kısa yol, klasör, dosya ya da simge için kısa yol oluşturmayı sağlayan
komuttur.
- Yeni: Masaüstünde yeni bir klasör, dosya ya
da belge oluşturmak için kullanılan komuttur. Fare göstergeci bu komut üzerine
getirildiğinde yeni bir alt menü açılır. Kullanıcı bu menüde yer alan
seçeneklerden herhangi birini tıkladığında masaüstünde yeni bir klasör, dosya
ya da belge oluşur.
Ekran Çözünürlüğü: Bilgisayarınızda bulunan
ekran kartı ve ekranınıza göre, çözünürlüğü ayarladığınız bölümdür. Fare ile bu
komut seçildiğinde aşağıdaki pencere ekrana gelir. Bu pencere ile ekran
çözünürlüğünü ayarlamanın dışında birden fazla ekranınız varsa, ekranlar
arasında geçme işlemlerini de yapabilirsiniz. Ekran çözünürlüğü ne kadar büyük
olursa görüntü o kadar iyi olur. Ancak bilgisayarınızın çalışma hızı da azalır.
Araçlar: Windows 7 ile birlikte gelen bazı
programların masaüstünde 3 boyutlu olarak görüntülenmesini sağlar. Bu komutu
çalıştırdığınızda, ekrana 3 boyutlu olarak getireceğiniz programlar listelenir.
Görüntülenmesini istediğiniz programları seçip fare ile çift tıklayabilirsiniz.
Masaüstüne Saat ve Hava programlarını getirelim.
Bu programları çalıştırdığınızda, masaüstünün
sağ üst tarafına program pencereleri yerleşir.
Masaüstünde bulunan programları kaldırmak
için fare ile üzerine gelip, sağ tuşa tıkladıktan sonra Aracı Kapat komutunu
çalıştırabilirsiniz.
Kişiselleştir: Bu seçenek masaüstü ekran
görüntüsünün, pencere renklerinin, görünüm özelliklerinin, kullanıcı hesap
resminin ve buna benzer diğer bazı özelliklerin kullanıcının isteğine göre düzenlenmesini
sağlar. Kişiselleştir seçeneği farenin sol tuşu ile tıklandığında ekrana
Kişiselleştirme penceresi gelir. Bu pencere ile birçok şeyi farenin sol tuşuna
basarak halledebilirsiniz.
Masaüstü ekran görüntüsünü değiştirmek için aşağıdaki
işlem adımları izlenir:
1.
Masaüstü İçerik menüsünden Kişiselleştir tıklanır.
2. Ekrana
gelen Kişiselleştir penceresindeki Aero Temalarından Türkiye tıklanır. Temanın
yüklenmesi için bir müddet beklenir. Masaüstüne ait tema değiştirilmiş olur.
Kullanıcıya ait hesap resmini değiştirmek
için aşağıdaki adımlar takip edilir.
1.
Masaüstü İçerik menüsünden Kişiselleştir tıklanır.
2.
Ekrana gelen Kişiselleştir penceresinden Hesap resminizi değiştirin
komutu çalıştırılır. Bu komut çalıştırıldığında hesap resmi olarak
kullanacağınız resimlerin listelendiği aşağıdaki pencere ekrana gelir.
3.
Burada yer alan resimlerden birini seçebilirsiniz. Ya da kendinize ait
olan resmi veya internetten bulacağınız bir resmi kullanmak için Daha fazla
resim için gözat komutunu seçmelisiniz. Herhangi bir resim seçilmediği için
Resmi Değiştir butonunun pasif olduğunu görebilirsiniz.
4.
Yukarıda yer alan resimlerden herhangi birini seçtiğinizde Resmi
Değiştir butonu aktif olacaktır. Yeni seçilen resmi onaylamak için Resmi
Değiştir butonuna basmanız yeterlidir.
Simgelere Ait İçerik menüsü: Bu menü seçilen
simgeyle ilgili yapılabilecek ayarlamalara ait komutları gösterir. Örneğin; Bilgisayar
simgesi üzerindeyken farenin sağ tuşu tıklandığında ekrana aşağıdaki menü
gelir.
Kısa yol menüsünde yer alan komutlar şunlardır:
Aç: Seçilen dosya, klasör ya da programın çalıştırılması
için kullanılan komuttur.
Yönet: Bilgisayara ait birçok görevi yönetmek
amacıyla Bilgisayar Yöneticisi programını açar.
Ağ sürücüsüne bağlan: Ağ ortamında diğer
bilgisayarların bu bilgisayarı tanıması için sürücü atamasının yapıldığı
yerdir.
Ağ sürücüsü bağlantısını kes: Bilgisayarın ağ
bağlantısı için kullandığı sürücüyü iptal etmek için kullanılır.
Kısayol Oluştur: Programa ait kısayol
oluşturmak için kullanılır.
Sil: Programa ait kısayolu silmek için
kullanılır. Silinen kısayollar Geri Dönüşüm Kutusuna atılır. Silinen
kısayolları Geri Dönüşüm Kutusundan geri alabilirsiniz.
Yeniden adlandır: Programın ismini
değiştirmek için kullanılır. İsmin uzunluğu en fazla 255 karakter olmalıdır.
İsim verirken Türkçe karakter dahil tüm harfleri, özel karakterler ve sayıları
kullanabilirsiniz.
Özellikler: Programa ait özelliklerin
görüntülendiği bölümdür. Burada programın gerçek ismini, oluşturulma tarihini,
bulunduğu klasörü gibi birçok bilgiye ulaşabilirsiniz. Bilgisayar simgesinde ise,
bilgisayara ait işletim sistemi, donanım birimleri gibi birçok teknik
özellikleri görebilir, değiştirebilirsiniz.
f. Disket Biçimlendirme
Küçük boyutlu dosya ve klasörlerin taşınması
için kullanılan disketlerin, flash belleklerin, harici sabit disklerin, kart
okuyucuların kullanılmadan önce biçimlendirilmesi gerekir. Az önce isimlerini
verdiğimiz tüm donanım parçaları, biçimlendirme işlemi ile sistemin
kullanabileceği hale gelir. Biçimlendirme işlemi MS-DOS ortamında yapılabileceği
gibi Windows 7’de görsel olarak ta yapılabilir.
8 GB hafızaya sahip bir Flash Belleği biçimlendirmek
için aşağıdaki adımlar izlenir:
1. Biçimlendirilecek
Flash Bellek Usb porta takılır.
2. Masaüstünde
yer alan Bilgisayar simgesi çift tıklanır. Ekrana sürücü ve klasörlerin
listelendiği Windows Gezgini gelir.
3.
Açılan pencerede Flash Bellek için atanan Çıkarılabilir Disk(F:)
sürücüsüne gelinir. Farenin sağ tuşuna basılır.
4. Açılan
içerik menüsünden Biçimlendir komutu farenin sol tuşu ile tıklanır. Ekrana
Biçimlendir diyalog penceresi gelir. Bu pencerede Flash Belleğin kapasitesini,
dosya sistemini, ayırma birimi boyutunu, birim etiketini, biçimlendirme
seçeneklerini düzenleyerek biçimlendirme işlemini gerçekleştirebilirsiniz.
Şimdi bu seçenekleri kısaca açıklayalım.
Kapasite: Açılır liste kutusundan Flash
Belleğin kapasitesi belirlenir. Herhangi değişiklik yapılmasına gerek yoktur.
Dosya sistemi: Açılır liste kutusunda birimin
dosya sistemi görüntülenir. FAT32: Dosya sistemi Windows 95 veya yukarısı işletim
sistemleri için en iyi seçimdir. Eğer boyutu 2 GB olan bir dosya
kopyalayacaksanız ya da sakladığınız bilgilerin güvenliği söz konusu ise, NTFS
dosya sistemini seçmelisiniz.
Ayırma birimi boyutu: Açılır liste kutusunda
Flash Belleğin ayırma birim boyutu belirtilir. Seçim yapılmamışsa Windows 7 biçimlendirilecek
birimin boyutuna göre en uygun olanını seçer.
Biçim etiketi: Kullanıcı isterse diskete bir
etiketin verilmesini sağlar. Kendi isminizi yazabilirsiniz. En fazla 36
karakter kullanabilirsiniz.
Biçimlendirme seçenekleri: Hızlı Biçimlendir onay
kutusu başlangıçta işaretli olarak gelir. Biçimlendirme işlemini hızlı yapmak
için kullanılır. Bu seçenek ile sadece disket üzerindeki kayıtlar silinir. Sektörlerin
bozuk olup olmadığı kontrol edilmez. Bu onay kutusunu kaldırırsanız
biçimlendirme, çok yavaş olur. Ancak bozuk olan sektörlerin onarılması
sağlanmış olur.
5. Başlat
düğmesi tıklandığında ekrana Flash Belleğin içerisinde bulunan tüm bilgilerin
silineceğini belirten bir uyarı mesajı gelir.
6. İleti
okunduktan sonra Tamam düğmesi tıklandığında biçimlendirme işlemi başlamış
olur. Biçimlendirme işlemi tamamlandığında
kullanıcı bir mesajla bilgilendirilir.
7. İletişim
penceresindeki Tamam düğmesi tıklanır.
8. Biçimlendir
penceresindeki Kapat düğmesi tıklanarak işlem tamamlanmış olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder